Verksamhetsberättelse 2020

Apr 5, 2021 by

Verksamhetsberättelse och förvaltningsrapport för Svenska Snipeförbundet 2020

Seglingsåret 2020 blev som bekant inte som vanligt. Corona-krisen påverkade allt.

Regattor ställdes in och svårigheter att besöka grannländerna hindrade vårt traditionella utbyte av regattadeltagare.

Internationella regattor som Norrebro Cup i Danmark, Master VM i Florida och EM i Kroatien återkommer 2021.

SM seglades så småningom, efter några datumflytt, i augusti i Gottskär. Återigen tillsammans med starbåtarna. Fina arrangemang av SS Kaparen men med avsaknad av de vanliga sociala delarna av programmet.

Antalet medlemmar var under året 22. Antalet registrerade båtar 14 st. Årets resultat blev kr 10094.-. Förbundets tillgångar uppgår till kr 90923.-.

Var allt då bara dåligt? Nej! Att få ihop ett SM trots allt med en något decimerad skara om 10 båtar får nog ses som lyckat. En del nya ansikten också. Kul! Att SM vanns av en c:a 30 år gammal Skipper Snipe  visar att gamla båtar fortfarande kan vara med och tävla framgångsrikt. (Visserligen suveränt seglad av Carl-Fredrik Fock och Maja Hansson Mild men ändå). Grattis Carl-Fredrik och Maja!

En nytändning är på gång i Malmö. Ett par båtar, bl.a. förbundets Snipe nr 1, har sålts till Malmöseglare. Ett positivt momentum kan skönjas.

En viss brist på bra begagnade båtar finns. Äldre instegsbåtar blir alltför lätt trevliga sommarstugejollar. Låt oss hjälpas åt att förmedla båtar till nya seglare som vill kappsegla.

Nu blickar vi framåt mot en förhoppningsvis mer normal säsong 2021! Att återigen få segla SM i Motala och med Majsnipen på ny plats Särö har vi något att se vi fram emot.

2020-12-31

Styrelsen Svenska Snipeförbundet

Lars Burman                                                                Ulf Johansson

Anders Johansson                                                      Per Edwall